Behov och intresse

Vinterhalvåret tillbringas för mig som regel i verkstaden, med att serva, fixa och putsa motorcyklarna på lediga stunder. I vinter stod bland annat däckbyte på arbetsordern.

Däck är kul och kan göra så otroligt stor skillnad på en motorcykel.
Men det är detta till trots inte helt okomplicerat. Visst, själva bytet kan bjuda på svårigheter. Men än värre är det att hitta vilka däck man ska ha. Mängden märken är stor och för att göra det än mer krångligt så har varje tillverkare flera modeller, som ofta ligger nära varandra prestandamässigt. Men inte nog med det. Däcktillverkarna håller också liv i äldre modeller av samma däck. Landsvägsdäck version 1, 2 & 3 säljs sida vid sida.

Detta fick mig att reflektera över däcksituationen. Vad är det som gör att det behöver finnas så många val? För gemene motorcyklist skulle säkerligen 10 av dem där däcken fungera ypperligt, och kunna lösa samma praktiska behov. Man kan såklart med rätta också påstå att utan olika tillverkare skulle vi nog ha sämre däck idag, än vi nu har på grund av konkurrens och utvecklingen för att försöka få fördelar. Men många blir också väldigt lika.

Det samma kan ju såklart också tillämpas på andra saker. Motorcykelmodeller finns det ju heller inte någon brist på. Det finns väldigt många modeller som skulle kunna lösa precis samma praktiska behov. 

Att bara ha en enda modell kanske å andra sidan vore svårt. Offroadcustomsporttouringcrosskooter är för det första ett hopplöst ord att säga/skriva varje gång man ska berätta något om sin modell. Men framför allt är den riktigt svår att bygga då den ska klara 300+, samtidigt som den ska kunna ta sig över nedfallna träd i skogen och vara bekväm att sitta framåtlutad på etc. etc. 
Men en modell av varje segment då, av en tillverkare. Vore inte det bra?
För några, absolut. Men här börjar vi nog närma oss skillnaden mellan behov och intresse. Har du ett behov av att lösa transporten mellan arbetet och hemmet smidigt och utan trängselskatt om sådan finns? Då kan en motorcykel lösa det.
Har du ett intresse i motorcyklar, då vill du att det ska finnas så mycket modeller som möjligt (nåja, nästan i alla fall). Här landar jag och plötsligt blev det roligare att plöja igenom den stora mängden däck och hitta det jag tror är det optimala. Detta fast det egentligen lika gärna kunde ha gått lika bra med ett annat.

Gillar du att välja? Eller blir det bara jobbigt? Kommentera gärna nedan

Dela!

Dela gärna!

Om Mats Wahlberg 12 artiklar
Mats är en hängiven motorcyklist, fenomenobservatör och mycket humorrik i sina betraktelser. Han samlar på Yamaha

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*