Hojkoll: Kawasaki ZRX1200

I avsnitt nr 4 av podden Maxvarv så visar det sig att någon har köpt en obesiktad, icke fungerande hoj som står 50 mil bort. Smart ?!?
Oavsett vad man anser om beslutet så kommer här en lite djupare koll på modellen.

I slutet av 90-talet så gjorde Kawasaki ett försök att återuppliva den nakna superbike genren som helt hade tagits över av hojar med helkåpa allt sedan Suzukis GSX-R 750 gjort sitt intåg 1985. Resten är inte historia kan ha varit tanken som slog Kawasaki. Och sagt och gjort så lanserade man sin ZRX 1100. År 2001 så uppdaterade och förbättrade man ZRX på flera punkter, och passade samtidigt på att öka motorvolymen från 1052cc (1100) till 1164cc (1200) och den uppdaterade versionen fick således heta ZRX1200.
Den gjordes i 3 olika versioner:

ZRX1200 (Nakna versionen)
ZRX1200R (Retromodellen försedd med liten toppkåpa)
ZRX1200S (Halvkåpa)

Retro i alla ära. Men vad är den för något?
Förebilderna inom superbikes till trots så var nog aldrig ambitionen att fullt ut återskapa hojarna som designmässigt stod som förebild. Tur det. För i ärlighetens namn hade dom vassa motorer. Men chassiemässigt var dom inte särskilt vassa. Och i början på 2000-talet hade en hoj med “värstingchassie” från 70/80 talet benämnts med riktigt elaka ord.
Nej, denna hoj byggdes för att användas. Motorn är en riktig pärla som drar linjärt och rejält redan från låga varv, ända upp till 10 000 rpm. Kraft finns så det räcker och blir över. Några barnsjukdomar eller svagheter finns inte heller. Däremot finns gott om exempel på höga miltal.
Vikten däremot är i den lite högre änden på skalan. ca 246 kg med vätskor och full tank.
Dock är det inget som påverkar körupplevelsen negativt. Kawasaki har kostat på chassit och på så sätt trollat bort vikten. Visst, om det är bankörning du är ute efter så kommer chassiet vara för mjukt. Men ZRX1200 hör hemma på gatan och där är den en riktig milslukare, samt en riktigt trevlig kamrat på kvällsturen.

Varför har den bara 5 växlar?
Faktum är att den nästan klarat sig med mindre. Motorns urstarka vridmoment gör växlingar överflödiga och om du inte har otroligt bråttom så räcker det att vrida till på gasrullen för att göra en omkörning. Motorns styrka gör den också riktigt trevlig på kurviga vägar.

Vem var det som köpte en ZRX1200?
Det elaka svaret är: inte så många. Modellen slog aldrig riktigt igenom (i Sverige) och en av anledningarna till det var nog timeingen. R modellen med sin retro look som drog lite åt cafe racer hållet var långt före de retrohojar som skulle komma. Dock var den kanske inte riktigt lika retro som den modell man på Kawasaki redan hade, W650.
Kawasaki sålde ZRX1200 även med en för tiden rätt designad (det vill säga ej retroinspirerad) halvkåpa.
Tanken var nog att fånga den vardagliga motorcyklisten med den nakna modellen.
Fånga retro och rejs-puttarna med R modellen.
Och att locka in allround och sporttouring åkarna med S modellen.
Det som kunde ha varit ett genidrag. Att bygga en motorcykel som fångar en bred mängd av olika intressen och inriktningar, gjorde kanske istället att köparna blev lite förvirrade över vad ZRX verkligen var.
Den hittade dock sin trogna skara och av de som ägt en verkar det inte finnas något missnöje. Tvärtom finns där historier om en trogen och rolig hoj som är bra på det mesta. Den backar heller inte på längre turer med packning och passagerare.

Den här hojen passar de som är ute efter allround, men tycker att VFR:er och XJ900 är för tamt, och vill ha mera muskler. Men också tycker att FJR och Pan European är för klumpigt.
Några generella typfel för modellen finns som sagt inte. Hojen förmedlar en känsla av kvalité och alla lösningar är rejält gjorda vilket bekräftas av den lite högre vikten.

Är det gatkörning med kraft som gäller finns inte så mycket att fundera på. Det svåra kan bli att hitta ett exemplar.

Kawasaki ZRX1200 (2001)

4 cylindrig radmotor, 4-takt
4 ventiler/cylinder
Borrning/Slag 79.0×59.4mm
Slagvolym 1164cm3
Antal växlar 5
Max effekt 122hk (8500rpm)
Vridmoment 112nm (7000rpm)

Tankvolym 19 liter
Vikt (torr/tjänstevikt) 227/235kg

Bromsar fram: Dubbla 310mm skivbromsar med 6 kolvsok
Bromsar bak: Enkel 250mm skivbroms enkolvsok
Däck fram: 120/70 17”
Däck bak: 180/55 17”
Höjd till sadel: 790mm

Dela!

Dela gärna!

Om Mats Wahlberg 13 artiklar
Mats är en hängiven motorcyklist, fenomenobservatör och mycket humorrik i sina betraktelser. Han samlar på Yamaha

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*