Svaret på den eviga frågan

Drömhojar finns i alla former. Kanske ser den inte ut såhär?

Att vara, eller inte vara är faktiskt inte frågan. Den känns vid det här laget ganska utredd och klar. Men det finns frågor som inte lika enkelt kan besvaras. Faktum är att det finns en fråga som ställts hundratusentals gånger. Säkerligen till och med miljontals gånger. Men den besvaras inte. Varför? Går den inte att besvara? Är svaret svårt att uppfatta? Eller vill man inte veta svaret? 

Vad är ens frågan?
Den har sedan internetforumens intåg överöst diverse MC-sidor. Den ställdes såklart innan dess också men då var den inte lika synlig utan ställdes då inom kompisgäng, hos mc-handlarna eller till någon som man trodde hade koll.
Du har garanterat sett den. Det är inte heller otroligt att du ställt den själv.
Du känner nog även till mönstret. Det är likadan varenda gång. 

Moduset är att en person befinner sig i det trevliga läge vilket man totalt sett inte upplever alltför många gånger i livet (om man inte heter Henning). Det är av en eller annan anledning dags att köpa hoj. Man vill såklart att denna ovanliga situation ska bli bra. Och vill inte riskera att det slutar med ett felköp. Man går därför ut på hojforumet. Man beskriver lätt vad man är ute efter för egenskaper och vad man brukar/tänker göra med hojen. Och ställer sedan den eviga frågan: 

Vilken motorcykel ska jag välja? (med varianter så som: “Vilken hoj är bäst?” eller “Vad är bästa nybörjarhojen?” etc. etc.)

Det som händer efter att frågan ställts av Person A, är att person B snabbt besvarar frågan med en riktig klassiker.
“Jag har en X och den har fungerat bra för mig”. 
Person C kliver då in och raljrerar lite lätt:
“Testa en XYZT, du kommer inte bli besviken!”
Person B kommer nu tillbaka. Något irriterad:
“Ja fast nu var det ju att åka landsväg det var frågan om. Det är helt omöjligt på en XYZT!”
Och sedan är vi igång.

Det skulle gå att ganska detaljerat fortsätta berätta vad som nu händer. Och vilka förslag som kommer komma. Men tyvärr har vi inte tillräckligt med serverutrymme på maxvarv för att få med allt. Så vi kör en kortare sammanfattning istället:

Ganska exakt 99,9 % av deltagande forumbesökare kommer rekommendera den hoj dom själva har just nu. Eller tidigare har kört.
Standardmodeller som allt som oftast dyker upp i dessa sammanhang är Kawasaki ER-6, Honda VFR samt någon av BMW:s GS modeller. 

En maxbudget finns allt som oftast med i sammanhanget. Under debatterandet så är det inte ovanligt att någon med glatt tillrop inkommer med ett tips om en modell värderad till cirka 100 – 150% över maxbudget. Antingen på grund av dålig koll. Kan också vara av egenintresse. Eller med den fantastiska motivationen att det ju då ingår 1 års garanti, och en fri service (värde 2500:-).

Det är näst intill oundvikligt att minst två, men ofta fler personer kommer ihop sig om något som ligger helt utanför frågeställningen. Typ: “- men hoj A har ju så fula mätare”. 

Diskussionen tar en helt ny vändning och fokus är nu ändrat från den ursprungliga frågan. Ingen ger sig om det extremt viktiga sidospåret utan det enda som händer är att stämningen blir mer och mer hätsk.

Den stackars vilsna trådskaparen har vid denna tid sedan länge lämnat sin egen tråd då det enda som hände är att man nu gått från allmänt, till totalt förvirrad. 

Eventuellt slutar det med att man tillslut känner sig tvingad att ta ett beslut. Och då går på säkrast möjliga kort och köper mellanmjölken (t.ex. ER-5, Ninja300 eller någon CB500 modell) vilken högst troligt inte var det man ville ha. Men det funkar och känns tryggt.

Men varför lyfta ovan då? Om det nu är så uttjatat?

Jo, för att det finns ett svar

Att vara motorcyklist har gått från att bakåt i historien varit ett billigare alternativ till bilen. Idag är det inte så och personer som idag använder en motorcykel som rent substitut för en bil är mycket få. Motorcykelintresset handlar om känslor och upplevelser.

Svaret är därför:
Köp den du känner att du har råd med, och som tilltalar dig mest. 

Om det sedan är en ettrig liten 125:a eller ett 1300 kubiks motorvägslokomotiv gör det samma. Det är allt som oftast föraren som sätter begränsningen. Hojen vet inte vad den är.
Det finns inga garantier för att du kommer bli nöjd. Men blir du glad av en hoj har du kommit långt. Blir det fel? Gör om och gör rätt!

Hur går dina tankar när det är dags för hojköp? Har du gjort något riktigt felköp? Kommentera gärna och dela med dig nedan!

Dela!

Dela gärna!

Om Mats Wahlberg 12 artiklar
Mats är en hängiven motorcyklist, fenomenobservatör och mycket humorrik i sina betraktelser. Han samlar på Yamaha

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*