Hojkoll: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

I avsnitt två av poddcasten Maxvarv så pratas det en del om sporttouringhojen Honda CBR1100XX Super Blackbird. För den som inte tycker att det pratades nog om denna häftiga modell så finns här lite mer om just den motorcykeln att fördjupa sig i.

Honda släppte sin Blackbird 1997 och de gjorde anspråk på att i denna ha världens snabbaste serieproducerade motorcykel. Vilket stämde. Något som däremot inte stämde var ryktena om att denna snabba pjäs även skulle vara den första motorcykeln att klara 300 km/h direkt från fabrik. Man var nära. Och på mätaren var man hemma. Men mätningar visade att det saknades 5-10 km/h. Snöpligt. Man ska inte undervärdera signalvärdet i en sån milstolpe som att korsa 300 km/h i toppfart.
Men man ska inte heller överskatta värdet i det. Det här är en snabb hoj som kan köra fortare än vad de flesta behöver.

I stort så måste Honda ha prickat ganska rätt från början med modellen. Inga stora förändringar gjordes genom åren. Det största var bytet från förgasare till insprutning i och med modellåret -99. 

Namnet?
SR-71 Blackbird är namnet på ett Amerikanskt, riktigt snabbt, militärflygplan. Designen på flygplanet, liksom på motorcykeln sticker ut och det ligger nära till hands att gissa på att mycket inspiration hämtades från flyget. Utöver namnet. 

Vad är den för något?
Jo det är såklart en motorcykel. Hemmahörande i det något motsägelsefulla segmentet sporttouring (lika motsägelsefullt som hittepå namnet sportcombi). Men Blackbirden, och några få andra, får nog anses ha en egen klass inom klassen. För där Honda VFR, Yamaha Thunderace och Triumph ST förvisso är mycket bra motorcyklar inom samma Sporttouring-skrå. Så befinner sig Kawa ZZR1400, Suzuki GSX1300R Hayabusa och någon till i en klass för sig. Höghastighetsklassen. 

Sportigheten får väll fartresurserna stå för. Men egentligen så är det långtransporter som är grejen här. Långa dagsetapper. Snabba dagsetapper, Långresor med eller utan passagerare och med eller utan mängder av packning.
Komfortabla, snabba, uppseendeväckande och med acceleration i överflöd oavsett hastighet. Vet du med dig att du inte är en helt disciplinerad förare så är dom såklart också en riskfaktor för körkortet. 

Är det bara raka snabba sträckor som gäller?
Icke. Blackbirden är en fullstor hoj med rejäla dimensioner. Men storleken till trots så är det en ganska smidig upplevelse att svänga runt på kurviga vägar. Den relativt låga vikten är nog en del av förklaringen. Det måste såklart till kompromisser när ett chassi ska klara både kurvor och att vara stabilt i 200+ km/h. Men Honda har hittat en bra väg att gå.

Blackbirden såldes som standard med ett system som gjorde att fram och bakbroms jobbade ihop. Bromsade du med frambromsen så bromsar även bakdäck, och vice versa.
Systemet har fått viss kritik för att inte vara optimalt när hojen börjar närma sig gränsen för vad den klarar av. Kritiken är väll inte fel i sig men kanske kan man säga att tanken bakom är det. En XX Blackbird hör hemma på vägen. Och där fungerar bromssystemet utmärkt. Att ta en motorcykel till sin gräns under en längre period kräver avskild körning på bana. Det går bra att köra en Blackbird på bana. Men det är inte det den är tänkt för. Så i konklusion köper du en Blackbird för dess egenskaper på vägen. Där bromssystemet fungerar utmärkt. Ska du regelbundet köra bana. Köp en Fireblade eller liknande. Eller, köp en av varje!

Kvalitetsmässigt är Blackbirden en god representant för den kvalitetsstämpel som varumärket Honda gjort sig kända för.
Motorn på 1100 kubik är i klassen att beteckna som liten. Trimningsgraden är ganska hög. Ändå håller det. Höga miltal är snarare regel än undantag. Bra jobbat Honda!

Honda CBR 1100 XX Super Blackbird (1997):
4 cylindrig radmotor
4 ventiler/cylinder
Borrning/Slag 79/58
Slagvolym 1137cm3
Kompression 11,0:1
4st keihin 42mm vacumförgasare
Antal växlar 6
Max effekt 164hk (10000rpm)
Vridmoment 124nm (7200rpm)

Tankvolym 22 liter
rekommenderat oktantal: 95
Vikt (torr/tjänstevikt) 225/256kg

Fjädring fram: Teleskop 43mm, 120mm slag
Fjädring bak: Justerbar stötdämpare med progressivt länksystem 120mm slag
Däck fram: 120/70 17”
Däck bak: 180/55 17”
Broms fram: Dubbla 320mm skivor, trekolvsok
Broms bak: Enkel 256mm skiva, trekolvsok

Prestanda
0-100 km/h: 3,1 sek
0-400 meter: 10,73 sek 213 km/h
Toppfart: 295 km/h

Dela!

Dela gärna!

Om Mats Wahlberg 12 artiklar
Mats är en hängiven motorcyklist, fenomenobservatör och mycket humorrik i sina betraktelser. Han samlar på Yamaha

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*